Om meg

Bildet mitt
Lyrikk er næring for meg og jeg lar meg uten videre inspirere til å bli i en dialog der poesien får komme til ~ Poesi ble tidlig næring for lengselen ~ den åpnet en dør til noe inni meg og som jeg gjennom lyrikken fant anerkjennelse for ~

fredag 19. november 2010

..idag gikk jeg til biblioteket...

Jeg husker biblioteket heime i Lyngdal. Da jeg vokste opp, lå biblioteket i Grønndokka. Et stort, kvitt trehus med ei brei steintrapp opp til den tunge døra, og trappa hadde smijernsrekkverk med store kuler ved nedre enden av trappa. Husker at de var kalde i håndflata, året rundt. Husker fru Farbrot, med kvitt hår i stolen bak det gedigne bordet midt imot inngangsdøra, våken med enkle ord til velkomst, når jeg banket på døra og beveget meg forsiktig inn de store dørene fra ganga og inn i selve biblioteket ~ et stort, åpent rom med høye vinduer som lot lyset slippe rikelig til på bøker og det godt brukte tregolvet, som knirket mere foran enkelte bokhyller enn andre..

Idag vandret jeg inn i biblioteket på Sølvberget i Stavanger - jeg har alltid trivdes i bibliotek. Ett av de jeg har oppholdt meg mye i, er biblioteket på Bekkestua i Bærum, da jeg skrev hovedoppgaven i psykiatrisk sykepleie ~ "Veien om sorga antyder veien til omsorg" ~ og jeg elsket lørdagene på lesesalen med bøker omkring meg på alle kanter ~ uten å kjenne et menneske, og likevel være som heime, med egen skrive-celle!

Ett annet bibliotek var Nordens Hus i Reykjavik ~ bibliotek med bøker på alle skandinaviske språk, og kaffistova med norske aviser ~ i utlendighet. Jo, et bibliotek er en heim i bøkenes verden.

Idag var det Sølvberget ~ og jeg fikk hjelp og fant biografien om Olav H Hauge  ~ Mitt liv var draum, Ein biografi om Olav H Hauge, av Knut Olav Åmås fra 2004, på Det Norske Samlaget, dedikert Til mor mi, Ingrid Frivold Åmås.

Jeg fant ei bok til idag, Tid å hausta inn, 33 forfattarar om Olav H Hauge, redigert av Bodil Cappelen og Ronny Spaans, Det Norske Samlaget 2008. I den boka skriver Gro Dahle dikt om Olav H Hauges dikt - og jeg blir betatt...

11

For dette lille diktet mitt peker
at der skjedde det noe, der, der og der,
da ble det åpnet dører og vinduer,
da ble det åpnet porter og kjellernedganger,
da ble det åpnet øyne og ører
og der sto jeg vidåpen og tok i mot
disse diktene hans,
for jeg leste Olav H Hauge
og så verden på nytt,
våknet til gresset og vannet,
til treet og skogen og elva bortom fjellet.
Og alt sang i meg.
Alt løftet og bar.

Gro Dahle i artikkelsamlinga Tid å hausta inn, 31 forfattarar om Olav H Hauge, Det Norske Samlaget, Oslo 2008

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar