Om meg

Bildet mitt
Lyrikk er næring for meg og jeg lar meg uten videre inspirere til å bli i en dialog der poesien får komme til ~ Poesi ble tidlig næring for lengselen ~ den åpnet en dør til noe inni meg og som jeg gjennom lyrikken fant anerkjennelse for ~

fredag 13. mai 2011

....en dag av törst....

Våren 1983 var det et dikt som satte meg i bevegelse, og det var ett av Karin Boyes dikt.
Jeg skrev det ned i boka hvor jeg samlet på det som berørte meg slik at jeg ville ha det med meg videre.
Et år etterpå, 23. april 1984, har jeg kommentert diktet: "Det stemmer".

I rörelse

Den mätta dagen är aldrig störst.
Den bästa dagen är en dag av törst.

Nog finns det mål och mening i vår färd -
men det är vägen, som är mödan värd.

Det bästa målet är en nattlang rast,
där elden tänds och brödet bryts i hast.

På ställen, där man sover blott en gång,
blir sömnen trygg och drömmen full av sång.

Bryt upp, bryt upp! Den nya dagen gryr.
Oändligt är vårt stora äventyr.

Diktet er hentet fra samlingen Härdarna (1927) av Karin Boye, og fins i samlingen Till dig, Karin Boye, Dikt i utvalg ved Sven Lindner, BOKKLUBBENS  LYRIKKVENNER, Den Norske Bokklubben A/S 1984

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar