Om meg

Bildet mitt
Lyrikk er næring for meg og jeg lar meg uten videre inspirere til å bli i en dialog der poesien får komme til ~ Poesi ble tidlig næring for lengselen ~ den åpnet en dør til noe inni meg og som jeg gjennom lyrikken fant anerkjennelse for ~

tirsdag 9. november 2010

.....galskap og kreativitet...

"Olav H Hauge (1908 - 1994) frå Ulvik debuterte i 1946 og vert rekna som vår fremste lyrikar i etterkrigstida. Forfattaren og gjendiktaren Olav H Hauge gav i alt ut sju eigne diktsamlingar."

Slik presenterer nettsiden www.forfattarnett.no/olavhhauge Olav H Hauge.

Jeg anbefale siden varmt. Der finnes mengder av hans dikt, sammen med artikler, bilder, bakgrunn og tegneserie!!

Olav H Hauge ble alvorlig psykisk syk, og innlagt på Valen, i en lengre periode. Valen er et av de gamle asylene som fantes på 1900 tallet. Det har vært undret i mange hoder, og i mange nettverk, over om det er, eller hva slags sammenheng det kan være mellom psykisk sykdom og skapende evner. Dette fordi Olav H Hauge er én av mange anerkjente kunstnere, som var igjennom perioder av alvorlig psykisk lidelse.

Ida Habbestad skriver en artikkel kalt Galskap og kreativitet, og hun spør seg om nettopp sammenhengen. Artiklen fins på den nevnte nettsiden.

"Frå gamalt av har ein hevda at der er større førekomst av sinnslidingar hjå kunstnarar enn hjå andre menneske. Olav H Hauge si sjukdomshistorie føyer seg dermed inn i ei lang historie av kunstnarpersonlegdomar med tilsvarande lidingar. Men er dei føresetnader for kvarandre galskapen og kreativiteten?

Litteraturuka i Stavanger i September 2010 viste dokumentaren som gir et portrett av Olav H Hauge.
Filmskaperen Vigdis Nielsen har laget filmen Den andre mannen, som gir plass for å se nærmere på Hauges liv, på bakgrunn av dagbøkene hans, og intervju med mennesker som sto ham nær. Klipp av filmen Den andre mannen, fins på nevnte nettside. Filmen vises på filmfestival våren 2011 i Montreal i Canada.

Av Olav H Hauge sine egne ord, tar jeg med et lite kutt;

Lett stig eg på steinane
frisk elvegufs imot meg,
og eg syng.
Sorg er krafts uppkome,
jøklane græt i soli
kvi gjeng eg lettare mot enn med?

Ordene er hentet fra diktet Upp gjennom elvedalen, i diktsamlinga
Janglestrå Det Norske Samlaget 1980 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar