Om meg

Bildet mitt
Lyrikk er næring for meg og jeg lar meg uten videre inspirere til å bli i en dialog der poesien får komme til ~ Poesi ble tidlig næring for lengselen ~ den åpnet en dør til noe inni meg og som jeg gjennom lyrikken fant anerkjennelse for ~

mandag 7. februar 2011

...med smil i heile kroppen....

Indianerjenter, Oaxaca

to jenter i ein solvegg
Guadalupe og Santos
to Zapoteca-jenter
frå San Martín pueblo
to huipil-kledde jenter
med fletter og sandaler
to løyndomsfulle jenter
med stammefolkets visdom
to kjernesunne jenter
med smil i heile kroppen
to lattermilde jenter
på tretten eller fjorten
to glade tøysejenter
som ennå kan få leike
som ennå kan få lære
som ennå kan få håpe

huipil = heilvoven kvinnedrakt

Åse-Marie Nesse i samlinga Solstein (1976)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar