Om meg

Bildet mitt
Lyrikk er næring for meg og jeg lar meg uten videre inspirere til å bli i en dialog der poesien får komme til ~ Poesi ble tidlig næring for lengselen ~ den åpnet en dør til noe inni meg og som jeg gjennom lyrikken fant anerkjennelse for ~

fredag 22. april 2011

Du visste inte

Ylva Eggehorn, født 1950, er forfatter, salmeforfatter og poet. Hun debuterte som trettenåring med diktsamlingen Havsbarn og har siden da skrevet 20 bøker og mottatt flere utmerkelser, blant annet Karin Boye-stipendet og C.S.Lewis-prisen. (Fra coveret til boka, Krydret olje, Kvinner i bibelen, av Ylva Eggehorn, 2006, Luther Forlag)

For meg er hun en forfatter med et språk som er troverdig i møte med livet slik det ter seg i sitt mangfold, og jeg ser språket hennes bygge en bro fra våre livserfaringer over til de steder vår lengsel strekker seg.


Stå stilla i smärtan,
rotad i det som är ljus i dig.
Låt svärdet gå genom dig.
Kanske det inte alls är et svärd,
kanske det är en stämgaffel.
Du blir en ton,
du blir den musik
du alltid längtat efter att få höra.
Du visste inte att du var
en sång.

Ylva Eggehorn, på CDen "Döp mig med din längtan",
med Sara Lindvall Nyberg som vokalist.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar