Om meg

Bildet mitt
Lyrikk er næring for meg og jeg lar meg uten videre inspirere til å bli i en dialog der poesien får komme til ~ Poesi ble tidlig næring for lengselen ~ den åpnet en dør til noe inni meg og som jeg gjennom lyrikken fant anerkjennelse for ~

lørdag 24. mars 2012

.. for få kjenner gleden og tilfredstillelsen ved å så og siden høste...

Den internasjonale matproduksjonen og vårt forbruksmønster medfører et enormt svinn. Å løse situasjonen med mat som kastes eller blir borte underveis, vil være en viktig hjelp til å løse gigantiske utfordringer knyttet til sult, feilernæring, klima og ressursbruk. Dette hevder blant andre forfatteren av boka Waste - uncovering the Global Food Scandal. Forfatteren er den britiske historikeren Tristram Stuart. Selv er han "freeganer", det vil si en som ut fra eget valg lever av den spiselige maten som daglig kastes fra matkjeder og butikker.
I min fortsatte glede over rødbetsuppen tenker jeg at avstanden mellom matprodusent og forbruker er blitt altfor stor. Produksjonen er usynlig - den foregår sjelden der forbrukeren bor - og veien er lang, med mange mellomledd, før maten kommer på bordet. Altfor få forbrukere har idag kunnskap og erfaring med hvordan råvarene blir til. Altfor få kjenner på sin egen kropp arbeidet og slitet som ligger bak. Altfor få kjenner gleden og tilfredsstillelsen ved å så og siden høste. Den som vet om dette kaster ikke brukbar mat. (s. 95)

Barbro Raen Thomassen, Som liljene på marken, Om å leve enklere
Avenir forlag 2011

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar