Om meg

Bildet mitt
Lyrikk er næring for meg og jeg lar meg uten videre inspirere til å bli i en dialog der poesien får komme til ~ Poesi ble tidlig næring for lengselen ~ den åpnet en dør til noe inni meg og som jeg gjennom lyrikken fant anerkjennelse for ~

søndag 23. september 2012

forestillingen om at frø er en liten rund prikk

De fleste har gjerne forestillingen om at frø er en liten rund prikk. Legges frøet under lupe eller mikroskop, kan imidlertid de mest forunderlige og fantastiske former tre fram, distinkt og presist. Foraktede ugressplanter kan vise seg å ha de vakreste frøformer. Og hvilken overflod! En eneste plante kan gi fra et par hundre til mange tusen frø. Ta prestekragen for eksempel, som gjennomsnittlig produserer 2000 frø per plante. Eller balderbrå, med sin produksjon på 34 000 frø per plante, under gode omstendigheter 250 000 eller mer. For ikke å snakke om burot med en produksjonskapasitet på ekstreme 50 000 - 700 000 frø per plante! Frøets potensiale og symbolkraft er overveldende. Til katalogen for utstillingen "Lettare enn luft - sterkare enn død", i Bomuldsfabriken Kunsthall, Arendal, i Kristiansand og Berlin, skriver poeten Paal - Helge Haugen:
(s.113)

fortsettelse følger

Fra boka
Som liljene på marken OM Å LEVE ENKLERE,  av Barbro Raen Thomassen,
Avenir forlag 2011

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar