Om meg

Bildet mitt
Lyrikk er næring for meg og jeg lar meg uten videre inspirere til å bli i en dialog der poesien får komme til ~ Poesi ble tidlig næring for lengselen ~ den åpnet en dør til noe inni meg og som jeg gjennom lyrikken fant anerkjennelse for ~

lørdag 23. februar 2013

markblomstfortellinger

I Tro&Lys - bevegelsen samler vi også på Fioretti - små markblomsterfortellinger som blir til når vi er sammen. Tro&Lys er et internasjonalt fellesskap, der utviklingshemmede utgjør en kjerne, omgitt av familie og venner. Det finnes omkring 1500 grupper fordelt på 78 land og alle fem kontinent. Gruppene kommer sammen hver måned. Vi spiser sammen, synger, leker, feirer bursdager, gudstjenester, drar på turer og sommertreff.
Tro&Lys oppstod innenfor den katolske kirke i Frankrike på 1970-tallet. Initiativtakerne var spesialpedagogen Marie Hélèn Mattieu og den fransk-kanadiske filosofen og forfatteren Jean Vanier. "Utviklingshemmede er verdens mest utsatte og undertrykte folkegruppe", hevder Vanier. I årene som siden er gått, har Tro&Liv spredt seg til mange land og alle slags kirkesamfunn - i ortodoks såvel som i protestantisk tradisjon. I Norge finnes nå ti etablerte grupper. Flere er under oppstart.

Idet dette skrives, regner det ute, mer enn nok til å fylle et vannglass. Tankene leter seg tilbake til en oktober-fioretti. Søndagens evangelietekst handlet om oppvekkingen av enkens sønn i Nain, for anledningen i Vestre Moland kirke i Lillesand. Sønnen er konfirmant med joggesko som stikker ut under likkledet, på en båre laget av lokal gran. En skare av sortkledde sørgende følger båren sammen med enken, Kristin F.
Jesus ser henne. Og det er nå vannglasset kommer inn - ikke i kirken, men under delestunden etterpå. "Da Jesus så enken ble han full av medlidenhet med henne." Kristin Maria heller vann i glasset. Martha Karen blir bekymret og utbryter: "Stopp før det renner over!" Kristin Maria fortsetter å helle. Det renner over. Martha Karen: "Var det ikke det jeg sa!" Svar: Det er ikke fullt før det renner over. Lærdom: Jesus er ikke bare halvveis eller trekvartveis, men full av medlidenhet med oss i vår sorg. (s. 155)

Barbro Raen Thomassen, Som liljene på marken OM Å LEVE ENKLERE
Avenir Forlag 2011

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar