Om meg

Bildet mitt
Lyrikk er næring for meg og jeg lar meg uten videre inspirere til å bli i en dialog der poesien får komme til ~ Poesi ble tidlig næring for lengselen ~ den åpnet en dør til noe inni meg og som jeg gjennom lyrikken fant anerkjennelse for ~

onsdag 20. mars 2013

Hver av oss ~ vår egen markblomstfortelling

Som Tina når hun synger salmer på jublende énstavelser. Som Tina som ikke kan lese, men som har slitt ut flere Bibler ved å bla i dem, slik hun så bestefaren gjøre. 
Som Kristin F. som legger hånda på hjertet. "Jeg har noe på hjertet," sier hun, men går gjerne i stå når innledningsordene er brukt opp.
Da kan Mette Lise prestedatter komme henne til unnsetning med bekreftelser og oppmuntringer - rolig, sindig og fornuftig.
Som Sølvi som liker å spille skuespill. Slik at hun kan gå seg bort i skogen og bli reddet av Kjærligheten, Trofastheten, Lyset og Han som gir nytt liv hver dag.
Som Adele som ler så kroppen rister og tårene triller hvis noen mister noe på gulvet.
Som Dag Theodor på 2,02 - når han lyser velsignelsen. Eller når han kledd i hvit kappe hjelper prest Kathrine på 1, 61 med å dele ut nattverden.
Når han er i form, hjelper Steinar også. Steinar som har gått på bibelskole i Grimstad og som kan salmene og liturgien utenat, prestens del også.
"Gud elsker å leke gjemsel med oss for at vi skal finne ham," sier kunstnerprest Jonas som besøker oss fra Göteborg og som tegner når han prediker. 
Gud er som det frydefulle barnet som gjemmer seg under sofaen og roper: "Finn meg!" I nattverden inviterer Gud oss til den største festen i en liten, tørr brødbit og en skvett vin. I brødet og vinen gjemmer han seg - skjult tilstede - og venter på å bli funnet.
Sindre kan være den første til å sprette opp av benken, gå fram og ta imot. Han som tidligere var utrygg og engstelig  - nå dypper han brødet i vinen og spiser. 
Thor Eivind kommer så ofte han kan. Han synes det er gøyere i Tro&Lys enn i Dyreparken, sier han. "Jeg dukker opp," sier han glad. (s. 156 - 157)

Barbro Raen Thomassen; Som liljene på marken OM Å LEVE ENKLERE, 
Avenir forlag 2011

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar