Om meg

Bildet mitt
Lyrikk er næring for meg og jeg lar meg uten videre inspirere til å bli i en dialog der poesien får komme til ~ Poesi ble tidlig næring for lengselen ~ den åpnet en dør til noe inni meg og som jeg gjennom lyrikken fant anerkjennelse for ~

torsdag 28. april 2011

..att det kallas smekning.....

Jeg tenker på Japan og Tsjernobyl som minner oss om hvor utsatte vi er og prisgitt vilkår som er menneskeskapte... Bilder og historier har på nytt fått plass i massemedia - i forbindelse med at det er 25 år siden radioaktiviteten gikk over sine bredder i ett av våre nabolag..

Se for deg den nedlagte byen - den vidunderlige byen somvar skapt i tilknytning til oppbyggingen av kjernekraftverket i Tsjernobyl. Se den slik den var og nå er... og la Ylva Eggehorns tekst vokse derfra...

RYKTET

Det går ett rykte om hud
i den nedlagda staden.
Det sägs att man kan stryka handen över det
och att det kallas smekning.
Det finns de som talar om läpper
och att man kan utforska världen med dem
utan ord.
Somliga hävder att de har följt
en linje i en handflata med fingertopparna
och hamnat i ett delta som leder till havet.

Ylva Eggehorn, på CDen Döp mig med din längtan, med text av Ylva Eggehorn og Sara Lindvall Nyberg som vokalist 2004 Merlo Music

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar