Om meg

Bildet mitt
Lyrikk er næring for meg og jeg lar meg uten videre inspirere til å bli i en dialog der poesien får komme til ~ Poesi ble tidlig næring for lengselen ~ den åpnet en dør til noe inni meg og som jeg gjennom lyrikken fant anerkjennelse for ~

onsdag 25. januar 2012

Når en anlegger ny kjøkkenhage....

Det tar tid å få livet i jorda til å fungere som det skal. Når en anlegger ny kjøkkenhage slik vi gjør nå, der det aldri har vært kjøkkenhage før, og der all matjord er silt og tilkjørt, kan en ikke forvente fremragende resultater de første årene. I økologisk tankegang er det jorda som dyrkes, stelles og forbedres - mer enn det som plantes og sås i den. Gjødsling og jordbearbeidelse gjøres nettopp med det formål å gi jordorganismene best mulig leveforhold. Når bare jordsmonnet er sunt og balansert, kan nesten alt vokse og gro. Da vi boret brønnen, samt energihull til vannbåren varme, samlet vi på borestøvet og blandet det det inn i matjorda. Borestøvet tilfører jorda verdifulle mineraler. Alt kjøkkenavfall er gull verdt, det blir det førsteklasses, feit, næringsrik kompost av. Av førstegrøden i fjor var det helt tydelig hvilke vekster som hadde fått tilført kompost og hvilke vekster som ikke hadde det. Skjønt alle hadde fått sine doser av hønsegjødselpellets, lupingjødsel, granulert kalk og langtidsvirkende skjellsand. Ideelt sett burde vi nok ha satt poteter over hele stykket. Poteten liker å være først ute, den klarer seg uten særlig mye næring, den skal ikke ha kalk, og den er en god jordforbedrer for neste års grøde. Men det var for fristende å supplere med gulrot, rødbeter, løk, erter, bønner, salat, jordbær og mer til. (s. 81)

Barbro Raen Thomassen, Som liljene på marken ~ OM Å LEVE ENKLERE,
Avenir Forlag 2011

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar