Om meg

Bildet mitt
Lyrikk er næring for meg og jeg lar meg uten videre inspirere til å bli i en dialog der poesien får komme til ~ Poesi ble tidlig næring for lengselen ~ den åpnet en dør til noe inni meg og som jeg gjennom lyrikken fant anerkjennelse for ~

søndag 22. januar 2012

Salig er de som holder meitemarken hellig

meitemark. jordisk

Salige er de
som holder meitemarken
hellig

for deres lønn skal være
stor og ubemerket
på jorden

ARNE RUSTE

En lang dags arbeid i kjøkkenhagen. Det verker i ryggen. Lykken er likevel fullkommen. Tore har sekret sammen gamle forskalingsbord og laget gangveier mellom det som skal bli grønsaksenger. Dermed fordeles vekten av oss når vi går; vi slipper å trampe jorda hard og forstyrre livet under føttene våre unødig. Det er ikke bare plantenes røtter som holder til i jordsmonnet. Det bor et mylder av bakterier, sopp, innsekter og meitemark der også. Alle disse småkrypene er det som bryter ned organisk og mineralsk materiale og gjør næring tilgjengelig for plantene. (s. 80 - 81)

Barbro Raen Thomassen, Som liljene på marken ~ OM Å LEVE ENKLERE,
Avenir forlag 2011

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar