Om meg

Bildet mitt
Lyrikk er næring for meg og jeg lar meg uten videre inspirere til å bli i en dialog der poesien får komme til ~ Poesi ble tidlig næring for lengselen ~ den åpnet en dør til noe inni meg og som jeg gjennom lyrikken fant anerkjennelse for ~

torsdag 19. januar 2012

nok salatfrø igjen for en ny sesong

Jeg blar gjennom frøposene fra i fjor. Finner at jeg trolig har nok salatfrø igjen for en ny sesong: To sorter cossalat, to sorter bataviasalat, en plukksalat og en pose Runåbergs Saladini, som er en blanding av ulike sorter. Om Cossalat opplyses det at det er den mest dyrkede salattypen globalt sett. Den kalles gjerne Romersk- eller Romansalat. Men det er Cossalat som er det opprinnelige navnet, etter den greske øya Kos nær den tyrkiske  kysten, der denne salaten har vært dyrket siden antikken. Cossalat er lett å dyrke, den har opprettvoksende bladverk og trenger derfor ikke så mye plass. Ytterbladene har en kraftig lysegrønn farge, mens innerbladene er gulhvite. Bladene er tykkere enn mye annen salat, det er mat i dem. Samtidig er de usedvanlig sprø og delikate. En favoritt her i huset! De to cossalat-sortene fra forrige sesong er Little Gem, en slager fra 1880 med ganske lite hode, og Freckles, som er en salat med fregner, slik navnet tilsier, vinrøde flekkfregner mot det grønne. Plukksalaten Cocarde er av fransk avstamning. Den kalles Giant Red Oakleaf, idet bladene er flikformet som eikeblad og har kraftig vekst. Den vokser oppover mer enn utover, nesten som en vase. (73)

Barbro Raen Thomassen, Som liljene på marken ~ OM Å LEVE ENKLERE,
Avenir Forlag 2011

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar