Om meg

Bildet mitt
Lyrikk er næring for meg og jeg lar meg uten videre inspirere til å bli i en dialog der poesien får komme til ~ Poesi ble tidlig næring for lengselen ~ den åpnet en dør til noe inni meg og som jeg gjennom lyrikken fant anerkjennelse for ~

torsdag 2. august 2012

Da Birkenes kirke i Aust-Agder feiret sitt 150-årsjubileum

Da Birkenes kirke i Aust-Agder feiret sitt 150 - årsjubileum, fikk jeg anledning til å arbeide med plantemotiver i glasset på to av korvinduene. I Birkenes kirke er madonnaliljen malt på altertavla; den vokser i gravåpningen på oppstandelsesmotivet. Ifølge en legende var denne liljen opprinnelig rød der den vokste i paradisets hage. Den røde liljen vokste opp der tårene til Eva falt ned og vætet jorden. For Eva gråt, og angret at hun hadde plukket av den forbudne frukten. En dag kom Guds trøstende engel til henne og lovet at hele menneskehetens synder skulle bli sonet, og da ville den røde liljen bli ren og hvit som snø. Det skjedde påskemorgen.
Den ene av korvinduene fikk en gjentakelse av altertavlas madonnalilje. Det andre vinduet fikk en bjørkekvist. For en plante jeg syntes måtte være med i Birkenes er bjørka. Undersøkelser ble derfor gjort om det kunne finnes legendestoff knyttet til bjørk. Jeg skrev til Eiliv Grue på Røros, forfatteren av Jomfru Mariablomar. Eit knippe legendar. Dessverre fantes det ingen ting, men forfatteren tente på spørsmålet. Etter en god skitur over Rørosvidda, gikk han hjem og skrev like godt en fortelling for anledningen - og forærte den til Birkenes kirke. (s. 109)

Fra boka Som liljene på marken, OM Å LEVE ENKLERE, av Barbro Raen Thomassen,
Avenir forlag 2011

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar