Om meg

Bildet mitt
Lyrikk er næring for meg og jeg lar meg uten videre inspirere til å bli i en dialog der poesien får komme til ~ Poesi ble tidlig næring for lengselen ~ den åpnet en dør til noe inni meg og som jeg gjennom lyrikken fant anerkjennelse for ~

søndag 10. februar 2013

Livet er gitt oss til låns

Framfor å bekymre oss for dagen i morgen, vil Kierkegaard ha oss til å fylle dagen i dag med evigheten. Hvordan bli kvitt besittelsens bekymring? Jo, ved å leve som ansvarlige forvaltere, ved å tenke at det vi eier ikke er vårt, vi forvalter det bare. Livet er gitt oss til låns. Alt vi har, kommer fra Gud og går tilbake til Gud. Min venn er ikke min, men Guds, inntil han vender tilbake til Gud. Bevisstheten om evighetens perspektiv og forvalterskapets ordning er ifølge Kierkegaard den beste medisin mot besittelsens bekymring. (s. 147 - 148)

Barbro Raen Thomassen, Som liljene på marken OM Å LEVE ENKLERE,
Avenir forlag 2011

Dette må jeg tygge på......

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar