Om meg

Bildet mitt
Lyrikk er næring for meg og jeg lar meg uten videre inspirere til å bli i en dialog der poesien får komme til ~ Poesi ble tidlig næring for lengselen ~ den åpnet en dør til noe inni meg og som jeg gjennom lyrikken fant anerkjennelse for ~

torsdag 4. april 2013

fornøgd med det ein har

"Gudsfrykt med nøysomhet er en stor vinning", heter det i bokmåloversettelsen av Paulus´ første brev til Timoteus, der han advarer og veileder sin venn i forhold til penger og eiendeler. I den nynorske bibelutgaven er "gudsfrykt med nøysomhet" oversatt til "å frykta Gud og vera fornøgd med det ein har". Med nøysomhet forstår vi gjerne avholdenhet eller måtehold, som jo er en vesentlig dyd. "Å vera fornøgd" er imidlertid rikere, mer positivt. Det innebærer tilfredshet, at man faktisk er lykkelig når man avstår fra noe.

Å leve nøysomt og enkelt er ikke ensbetydende med å velge de billigste alternativene og bruke minst mulig penger, slik noen synes å tro.. Tvert imot bør jeg få dårlig samvittighet dersom jeg kjøper meg en bukse som er så billig at den umulig kan være produsert rettferdig! Heller enn å kjøpe fire bukser billig, tilvirket av hender som nesten ikke får lønn, skal jeg nøye meg med en eller to som har kvalitet og som koster det den koster; for arbeideren er sin lønn verd. Mesteren sa: "Bruk pengene, som det hefter så mye urett ved, til å vinne dere venner som kan ta imot dere i de evige boliger når pengene tar slutt." (s. 159)

Barbro Raen Thomassen, Som liljene på marken OM Å LEVE ENKLERE
Avenir Forlag 2011


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar